سایت جـامع آستـان وصـال شامل بـخش های شعر , روایت تـاریخی , آمـوزش مداحی , کتـاب , شعـر و مقـتل , آمـوزش قرآن شهید و شهادت , نرم افزارهای مذهبی , رسانه صوتی و تصویری , احادیث , منویـات بزرگان...

زبانحال حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در برگشت به کربلا

شاعر : سیدرضا گوهری
نوع شعر : مرثیه
وزن شعر : مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل
قالب شعر : چهارپاره

سلام ای چهرهٔ در خون نشسته            سلام ای شیـشـهٔ عـطر شکـسته

سـلام ای نــور قــرآن مـقــطـع            سلام ای زلف مشکـین گـسسته


رسـیـدم من کـنـارت ای بـرادر            کـنـم گـریـه نـثـارت ای بــرادر

چو شمعی قطره قطره آب گشتم            شـدم شـمـع مـزارت ای بـرادر

بــیـا دورت بـگــردم نــازنــیــم            کــنـار قــبـر زیـبـایـت نـشـیـنـم

بگـویم از غـم و درد و جـدایـی            جـمـال خـوب رویان را بـبـیـنم

به پـای قـبـر خود مـادر نداری            سرت را روی زانویش بزاری

نـوازش می‌کـنـم خاک مـزارت            بریزم من گلاب اشک و زاری

بـگــویـم درد دل‌هـای نـگـفـتــه            اسـیـری و غـم پـهـلـو شکـسـته

بـبــیـن امــروز آوردم بــرایـت            ربـاب و دخـتـران نـو شـکـفـته

بـسـازم مـن بـرایـت سـایـبـانـی            بگیرم من برایت روضه خوانی

اگـر فرصت شود من می‌گـذارم            به روی قـبر تو سنگ و نشانی

تو رفـتی شد تـمـام این دلـم غـم            شـبـیـه مـادرم شـد مـونـسم غـم

نـبـود حـتـی بـرایـم هـم زبـانـی            خـدا خیرش دهد شد هم دمم غم

بـرای کـودکـان بـودم پـرسـتـار            طـبـیـبی بی‌قـرار و چـشم بیدار

هـمش فکـرم کـنار نیـزه‌ات بود            خدا نگذاشت من را بی‌علـمـدار

چهل منزل اسـیر و تـشنه کامی            نگـاه خـیـره سـرهـای حـرامـی

چـهـل منـزل دویدن‌های کودک            بـه پـشـت نـاقـۀ پـر ازدحــامـی

ربـاب و لایی لای بی‌نـصیـبـش            نــوای خـوانـدن امـن یـجـیـبـش

خـدایـا قـسـمتـش کن بار دیگـر            بگـیـرد در بغـل طفـل عزیزش

ز داغت بین چسان حساس گشتم            به رنگ ارغـوان و یـاس گشتم

دو دسـت ساقی ات افـتاده دیـدم            پـی رأس تـو و عـبـاس گـشـتـم

تــمـام قــافـلـه بـی‌تـاب بــودنــد            زدست حـرمـله بی‌خواب بودند

نـمـی‌دانـم چـه کـرده بـا رقـیــه            تـمـام شـامـیـان شــاداب بـودنـد

تــمـام راه دیــدم مـن سـرت را            به زیر نعـل مرکب پیکـرت را

الـهـی کـاش مـن زنــده نـبــودم            که بینم خـنجری بر حنجرت را

نقد و بررسی

ابیات زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما پیشنهاد می‌کنیم به منظور انتقال بهتر معنای شعر ابیات اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین ابیات زیر کنید.



اگـر دسـتــم گـذارد، مـی‌گـذارم            به روی قـبر تو سنگ و نشانی



الـهی کـاش من خواهـر نـبـودم            که بینم خـنجری بر حنجرت را



بند زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر تغییر داده شد! زیرا بعد از زندانی کردن اهل بیت در کوفه ابن زیاد ملعون طی نامه‌ای از یزید کسب تکلیف کرد؛ به گفته سیّدبن طاوس در اقبال الاعمال ص۵۸۹؛ حاج شيخ عبّاس قمي در منتهي الآمال ص۵۲۴؛ و محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ص۱۷۴، آیت الله شعرانی در نفس المهموم ص۳۷۵، فرهاد میرزا در قمقام ص۵۸۶ تند‌ترین پیک‌ها هم این مسير ۱۷۵ فرسخی را در حدود ۲۰ روز طی می‌کنند که رفت و برگشت آن ۴۰ روز میشود؛ مدت زمان رفتن کاروان اسرا از کوفه تا شام (۱۵۰۰ کیلومتر) هم یک ماه طول کشیده است، بنا بر نقل سید بن طاوس (اقبال الأعمال ص ۵۸۹ ) و قاضی نعمان از علمای قرن چهارم (شرح الاخبار ج۳ ص ۲۶۹ ) اهل بیت بین ۳۰ تا ۴۵ روز در شام بوده‌اند!! حداقل بیست روز هم زمان نیاز بوده است که اهل بیت از شام به کربلا برگردند!! با توجه به مطالب فوق و دلایل متعدد روایی و تاریخی دیگر که در قسمت روایات تاریخی بطور کامل به آن اشاره کرده‌ایم علمایی همچون سید بن طاووس در اقبال الأعمال ص۵۸۹، علاّمه‌مجلسی در بحارالأنوار ج ۱۰۱ ص۳۳۴ و جلاءالعیون ص۶۱۹، محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ( ۱۸۱)، حاج شیخ عبّاس قمی در منتهی الآمال ص۵۲۵، علاّمه محمّد تقی شوشتری در قاموس الرجال ج۷ ص۲۱۱، عادل العلوی در عبقات الأنوار ص۴۴، آیت الله شعرانی در ترجمۀ نفس المهموم ص۳۷۵، محمّد تقی سپهر در ناسخ التّواریخ ج۶ ص ۱۰۱، محمّد خراسانی در منتخب التواریخ ص۳۱۸، عبد الرزاق موسوی مقرّم در مقتل الحسین ص۳۶۰، علاّمه شهید مطهّری در حماسه حسینی ج۳ ص۳۰، فرهاد میرزا در قمقام ص ۵۸۶، دکتر محمّد ابراهیم آیتی در بررسی تاریخ عاشورا ص۱۴۸، میرزاحسین یزدی در مهیج الأحزان ص ۷۵۳، سردرودی در تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین ص ۲۲۶ تصریح کرده‌اند به هیچ وجه امکان بازگشت اهل بیت در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری وجود نداشته بلکه احتمالا در اربعین سال بعد به کربلا آمده‌اند، جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید. ضمنا سه بند دیگر که کلاً اشاره به چهل روز شده بود حذف گردید



چهل روز است با احساس هستم            به رنگ ارغـوان و یـاس هستم



دو دسـتـش از جـفـا افـتاده دیدم            چهل روز است بی‌عباس هستم